Strategi Pembentukan Karakter Anak di Panti Asuhan Putra Aisyiyah Bukittinggi

Authors

  • Ulfazila Afratul Islamy UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Fadhilla Yusri UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Cilung Ardizon Panti Asuhan Aisyiyah Putra Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i2.1487

Keywords:

Strategy, Character Building, Orphanage

Abstract

Character formation is very important for children because children will live their lives in society and in the state. With a strategy in forming a child's character, the child can behave well or have a character that is acceptable in society. Based on this, the author is interested in researching strategies for building children's character at the Putra Aisyiyah Orphanage. The method used in this research is descriptive with a qualitative approach. An orphanage is a social welfare institution which is responsible for providing substitute services to fulfill the physical, mental and social needs of its foster children, so that they receive extensive, appropriate and adequate opportunities for personality development in accordance with expectations. The results of the research show that the orphanage's strategy in shaping children's character is by, (1) giving tasks to children, (2) requiring children to recite the Koran and praying in congregation (3) requiring children to take part in holy tread exercises. The obstacles encountered in character building strategies are (1) the influence of the environment outside the orphanage, (2) the nature and character of children who are difficult to manage.

References

Abidin, Mustika. (2018). “Peran Pengasuh Panti Asuhan Membentuk Karakter Disiplin dalam Meningkatkan Kecerdasan Intrapersonal Anak”. Bone: Institut Agama Islam Negeri Bone.

Adhi, K. A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Agung. (2018). Konsep Pendidikan Karakter Islami. Kajian Epistemologis, Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 3, No. 2,, 56.

Dhita, P. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. Jurnal Lontar Vol. 6 No 1., 150.

Elga Yanuardianto, F. (2022). PROSES PEMBENTUKAN NILAI KARAKTER ANAK DI YAYASAN PANTI ASUHAN DINAS SOSIAL KABUPATEN SITUBONDO. Nusantara Journal of Islamic Studies, Volume 03, Nomor 02,, 154-168.

Frengki Marbun, R. M. (2023). PENYULUHAN KARAKTER ANAK BERTEMA “ANAK HEBAT” DI PANTI ASUHAN AGAPE DI PERUMAHAN CIPTA ASRI BATAM. JURNAL BEATITUDES Volume 2 No.1, 51-58.

Gafur, A. (2020). Model Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam Pada Anak-Anak Panti Asuhan Mawar Putih Mardhotillah Di Indralaya ( Investment Model ff Islamic Religious Values in Children Orphanage Mawar Putih Mardhotillah in Indralaya ). Titian : Jurnal Ilmu Humaniora, 04(1), 63-73.

Lomu, L. S. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. 745–751.

Marwanti, Endah dkk. (2018). “Implementasi Penanaman Karakter Anak dalam Syair Lagu Dolanan Anak Cublak-Cublak Suweng”. Jurnal Taman Cendekia., Yogyakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sarjana Wiyata Taman Siswa.

Mgr Sinomba Rambe, W. A. (2023). METODE PENGASUHAN DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS DI PANTI ASUHAN YATIM PUTRA ISLAM YOGYAKARTA. Urwatul Wutqo: Jurnal Kependidikan dan Keislaman Vol. 12, No. 1, 1-21.

Palupi Deviana Santoso, M. S. (2021). Pola Komunikasi Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Panti Asuhan Muhammadiyah Mattoanging Pangkep. JURNAL PILAR : Jurnal Kajian Islam Kontemporer Volume 12 , No. 2,, 101.

Putri, E., & Yarni, L. (2023). Pengaruh Peranan Orang Tua Asuh Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Panti Asuhan Putri Aisyiyah Cabang Bukittinggi. A N W A R U L Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 3(1), 1–10.

Rahmadaini, F. (2022). Peran Pengasuh Panti Asuhan Dalam Membentuk Karakter Remaja. Kabupaten Aceh Tengah: UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Suryani, C. A. (2019). “Strategi Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Pada Anak Asuh di Panti Asuhan Al Amin Desa Munggusoyi Kecamatan Benjeng Kabupaten Gresik”. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, Surabaya: Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum Universitas Negeri Surabaya.

Tri, S., & Sofiyatul, A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Religius Remaja melalui Kegiatan Rutin Pembacaan Kitab Maulid Diba ’ di Desa Dangkel Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), , 84–94.

Downloads

Published

2024-01-15

How to Cite

Ulfazila Afratul Islamy, Fadhilla Yusri, & Cilung Ardizon. (2024). Strategi Pembentukan Karakter Anak di Panti Asuhan Putra Aisyiyah Bukittinggi . JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(2), 105–113. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i2.1487