Analisis Strategi Penjualan Dalam Meningkatkan Laba Usaha Pada Wisata Buatan di Kota Metro

Authors

  • Ayu Maya Lestari Insitut Agama Islam Negeri Metro
  • Dany Arsenio Insitut Agama Islam Negeri Metro
  • Fara Khairunnisa Insitut Agama Islam Negeri Metro
  • Muhamad Fatikhul Khoir Insitut Agama Islam Negeri Metro
  • Carmidah Carmidah Insitut Agama Islam Negeri Metro

DOI:

https://doi.org/10.54066/jura-itb.v2i1.1344

Keywords:

tour, strategy, price, sales

Abstract

This research aims to analyze the marketing strategies implemented by business actors in artificial tourism in Metro City in an effort to increase tourist attraction. The research was conducted through interviews with 15 business actors out of a total of 30 business actors who sell at artificial tourism on Jalan Proklamasi No. 27 Mulyosari. The research results show that business actors implement a pricing strategy based on market prices and provide seating facilities to increase visitor comfort. Several business actors also use social media as a promotional tool. This strategy has proven to be quite effective in maintaining the stability of sales numbers from when it first started operating until 2023. Accordingly, it can be concluded that the combination of competitive pricing, increasing customer comfort, and the use of social media is the right marketing strategy for business actors to implement in artificial tourism in the city. Metro.

References

Adiyanto, Y. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Makanan Tradisional Ranginang (Rengginang) Di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 13(02), 267–276.

Apipah, N., Dumadi, D., & Riono, S. B. (2022). Edukasi Penetapan Harga Jual bagi Pelaku UMKM Harum Manis Desa Parereja, Brebes. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 1–10.

Assauri, S. (2019). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Baharuddin, B. (2022). Analisis Penetapan Harga Jual Produk Tahu Isi Pada Unit Usaha Koperasi (Studi Kasus Koperasi Sukuhale Kabupaten Gowa). Jurnal Online Manajemen ELPEI, 2(2), 368–379. https://doi.org/10.58191/jomel.v2i2.95

Ebrahimian, H., Barmayoon, S., Mohammadi, M., & Ghadimi, N. (2018). The price prediction for the energy market based on a new method. Economic Research-Ekonomska Istrazivanja , 31(1), 313–337. https://doi.org/10.1080/1331677X.2018.1429291

Hidayah, I., Ariefiantoro, T., Nugroho, D. W. P. S., & Suryawardana, E. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). Solusi, 19(1), 76–82. https://doi.org/10.26623/slsi.v19i1.3001

I Made Darsamana, S. R. (2023). Strategi Pemasaran. Bandung: Intelektual Manifest Media.

Jayanti Mandasari, D., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 123. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10432

Monalisa, A. R. (2023). Strategi Pemasaran: Mengukir Sukses Melalui Strategi Pemasaran Terbaik. Jambi: PT Senopedia Publishing Indonesia.

Musyawarah, I. Y., & Idayanti, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(1), 1–13.

Nabila Veren Estefany, Masruchin, & Fitri Nur Latifah. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah UMKM Kampung Pia Untuk Meningkatkan Pendapatan Masyarakat. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 181–195. https://doi.org/10.25299/syarikat.2022.vol5(1).9358

Nasih, M., Susanto, O. M., Fanshury, A. R., & Hermawan, S. (2020). Influencer dan Strategi Penjualan: Studi Netnografi pada Pengguna Jasa Selebgram sebagai Media Promosi. Benefit: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 5(2), 135–144. https://doi.org/10.23917/benefit.v5i2.11305

Panaha, F., & Kojo, C. (2021). Analysis of Sales Strategy and Quality of Service Toward Customer Satisfaction At Pt. Istana Berkat Gemilang. 884 Jurnal EMBA, 9(4), 884–893.

Purnama, C., Witanti, W., & Nurul Sabrina, P. (2022). Klasterisasi Penjualan Pakaian untuk Meningkatkan Strategi Penjualan Barang Menggunakan K-Means. Journal of Information Technology, 4(1), 35–38. https://doi.org/10.47292/joint.v4i1.79

Saputra, R. A., & Albariqi, M. F. (2022). Strategi Penjualan Kopi Kopitalisme Di Masa Pandemi. Jurnal Revenue : Jurnal Ilmiah Akuntansi, 2(2), 334–340. https://doi.org/10.46306/rev.v2i2.76

Sons, J. W. (2022). Management Accounting. Amerika Serikat.

Taufiq, M. (2023). Pengantar Akuntansi Manajemen. Sumatra Barat: Mitra Cendekia Media.

Utama, I. D. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Pada Era Digital di Kota Bandung. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 7(1), 1. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v7i1.3829

Vitasari, P., & Setiawan, G. (2019). Metode 4P sebagai salah satu cara dalam meningkatkan strategi penjualan pada industri kain tradisional. Prosiding Seminar Nasional Teknik Industri.

Widyantara, I. N. P., & Ardani, I. G. A. K. S. (2018). Analisis Strategi Pemasaran Telur Ayam (Studi Kasus di Desa Pesedahan dan Desa Bugbug, Kabupaten Karangasem). Manajemen Unud, 6(7), 3766–3793. https://ojs.unud.ac.id/index.php/Manajemen/article/view/30255/19191

Downloads

Published

2023-12-21

How to Cite

Ayu Maya Lestari, Dany Arsenio, Fara Khairunnisa, Muhamad Fatikhul Khoir, & Carmidah Carmidah. (2023). Analisis Strategi Penjualan Dalam Meningkatkan Laba Usaha Pada Wisata Buatan di Kota Metro. Jurnal Riset Akuntansi, 2(1), 129–136. https://doi.org/10.54066/jura-itb.v2i1.1344

Most read articles by the same author(s)