Analisis Strategi Penjualan Dalam Meningkatkan Laba Usaha Pada Wisata Buatan di Kota Metro
DOI:
https://doi.org/10.54066/jura-itb.v2i1.1344Keywords:
tour, strategy, price, salesAbstract
This research aims to analyze the marketing strategies implemented by business actors in artificial tourism in Metro City in an effort to increase tourist attraction. The research was conducted through interviews with 15 business actors out of a total of 30 business actors who sell at artificial tourism on Jalan Proklamasi No. 27 Mulyosari. The research results show that business actors implement a pricing strategy based on market prices and provide seating facilities to increase visitor comfort. Several business actors also use social media as a promotional tool. This strategy has proven to be quite effective in maintaining the stability of sales numbers from when it first started operating until 2023. Accordingly, it can be concluded that the combination of competitive pricing, increasing customer comfort, and the use of social media is the right marketing strategy for business actors to implement in artificial tourism in the city. Metro.
References
Adiyanto, Y. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Makanan Tradisional Ranginang (Rengginang) Di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 13(02), 267–276.
Apipah, N., Dumadi, D., & Riono, S. B. (2022). Edukasi Penetapan Harga Jual bagi Pelaku UMKM Harum Manis Desa Parereja, Brebes. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 1–10.
Assauri, S. (2019). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Baharuddin, B. (2022). Analisis Penetapan Harga Jual Produk Tahu Isi Pada Unit Usaha Koperasi (Studi Kasus Koperasi Sukuhale Kabupaten Gowa). Jurnal Online Manajemen ELPEI, 2(2), 368–379. https://doi.org/10.58191/jomel.v2i2.95
Ebrahimian, H., Barmayoon, S., Mohammadi, M., & Ghadimi, N. (2018). The price prediction for the energy market based on a new method. Economic Research-Ekonomska Istrazivanja , 31(1), 313–337. https://doi.org/10.1080/1331677X.2018.1429291
Hidayah, I., Ariefiantoro, T., Nugroho, D. W. P. S., & Suryawardana, E. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). Solusi, 19(1), 76–82. https://doi.org/10.26623/slsi.v19i1.3001
I Made Darsamana, S. R. (2023). Strategi Pemasaran. Bandung: Intelektual Manifest Media.
Jayanti Mandasari, D., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 123. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10432
Monalisa, A. R. (2023). Strategi Pemasaran: Mengukir Sukses Melalui Strategi Pemasaran Terbaik. Jambi: PT Senopedia Publishing Indonesia.
Musyawarah, I. Y., & Idayanti, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(1), 1–13.
Nabila Veren Estefany, Masruchin, & Fitri Nur Latifah. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah UMKM Kampung Pia Untuk Meningkatkan Pendapatan Masyarakat. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 181–195. https://doi.org/10.25299/syarikat.2022.vol5(1).9358
Nasih, M., Susanto, O. M., Fanshury, A. R., & Hermawan, S. (2020). Influencer dan Strategi Penjualan: Studi Netnografi pada Pengguna Jasa Selebgram sebagai Media Promosi. Benefit: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 5(2), 135–144. https://doi.org/10.23917/benefit.v5i2.11305
Panaha, F., & Kojo, C. (2021). Analysis of Sales Strategy and Quality of Service Toward Customer Satisfaction At Pt. Istana Berkat Gemilang. 884 Jurnal EMBA, 9(4), 884–893.
Purnama, C., Witanti, W., & Nurul Sabrina, P. (2022). Klasterisasi Penjualan Pakaian untuk Meningkatkan Strategi Penjualan Barang Menggunakan K-Means. Journal of Information Technology, 4(1), 35–38. https://doi.org/10.47292/joint.v4i1.79
Saputra, R. A., & Albariqi, M. F. (2022). Strategi Penjualan Kopi Kopitalisme Di Masa Pandemi. Jurnal Revenue : Jurnal Ilmiah Akuntansi, 2(2), 334–340. https://doi.org/10.46306/rev.v2i2.76
Sons, J. W. (2022). Management Accounting. Amerika Serikat.
Taufiq, M. (2023). Pengantar Akuntansi Manajemen. Sumatra Barat: Mitra Cendekia Media.
Utama, I. D. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Pada Era Digital di Kota Bandung. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 7(1), 1. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v7i1.3829
Vitasari, P., & Setiawan, G. (2019). Metode 4P sebagai salah satu cara dalam meningkatkan strategi penjualan pada industri kain tradisional. Prosiding Seminar Nasional Teknik Industri.
Widyantara, I. N. P., & Ardani, I. G. A. K. S. (2018). Analisis Strategi Pemasaran Telur Ayam (Studi Kasus di Desa Pesedahan dan Desa Bugbug, Kabupaten Karangasem). Manajemen Unud, 6(7), 3766–3793. https://ojs.unud.ac.id/index.php/Manajemen/article/view/30255/19191