Pengaruh Self Esteem dan Kepercayaan Terhadap Minat Beli iPhone Bekas di Aplikasi OLX pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

Authors

  • Nur Aini Naimatu A’yun Universitas Islam Negeri Walisongo
  • Imeldylia Rahmah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Azizah Tri Utami Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Khairani Zikrinawati Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Zulfa Fahmy Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.54066/jikma.v1i2.458

Keywords:

self-esteem, consumer confidence, buying interest

Abstract

This research aims to measure the Influence of Self-Esteem and Trust on the Purchase Intention of Used iPhones on the OLX Application among Students at UIN Walisongo. The study used linear regression analysis and a quantitative approach through probability sampling with a sample size of 100 respondents. Based on the analysis, it can be concluded that Self-Esteem and Consumer Trust have a simultaneous effect on the purchase intention of used iPhones on the OLX application with an F-value of 24.624 and a significance value of less than 0.001. Self-Esteem and Consumer Trust have a significant partial effect on the Purchase Intention of Used iPhones on the OLX Application among students at UIN Walisongo Semarang

References

Hami, A. El, & Sidik, A. A. (2017). Studi Komparasi Self-Esteem Pengguna Iphone dan Bukan Pengguna Iphone pada Remaja. Psympathic :

Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 183–192. https://doi.org/10.15575/psy.v4i2.1347

Student Technology Use in Higher Education 2021| EDUCAUSE Library. (2021). https://library.educause.edu/resources/2021/5/studenttechnology-use-in-higher-education-2021

Lee, J., & Koo, C. (2015). The effect of online consumer trust on purchasing intention: The case of a tourism product purchased online. Journal of Travel Research, 54(6), 751-764.

Hanan, R., Bouzayani, A., & Lassoued, M. (2020). The effect of consumer trust and risk perception on e-commerce purchase intention: The mediating role of perceived value. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102066.

Kang, J., & Ridgway, N. M. (2016). Self-esteem and luxury brand consumption: The role of self-identification with luxury. Journal of Business Research, 69(9), 3902-3910. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.03.045

Tyas, A. D. C. (2010). Hubungan pola attachment dengan self esteem remaja pada mahasiswa psikologi semester iv di universitas islam negeri (uin) maulana malik ibrahim malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Aditia, A. (2019). Pengaruh Self Esteem dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2016 dan Angkatan 2017 Universitas Siliwangi (Survei pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Siliwangi) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Habibah, L. L. K. (2020). Gambaran Dukungan Sosial Dalam Membentuk Konsep Diri Anak Penyandang Tunanetra Di Sekolah Luar Biasa Ngasem Kabupaten Kediri (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).

Tyas, A. D. C. (2010). Hubungan pola attachment dengan self esteem remaja pada mahasiswa psikologi semester iv di universitas islam negeri (uin) maulana malik ibrahim malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Aditia, A. (2019). Pengaruh Self Esteem dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2016 dan Angkatan 2017 Universitas Siliwangi (Survei pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Siliwangi) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Habibah, L. L. K. (2020). Gambaran Dukungan Sosial Dalam Membentuk Konsep Diri Anak Penyandang Tunanetra Di Sekolah Luar Biasa Ngasem Kabupaten Kediri (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).

Hutagaol, F. P., Mesran, M., & Lubis, J. H. (2021). Penerapan Metode Simple Additive Weighting (SAW) dalam Pemilihan Handphone Bekas. Bulletin of Information Technology (BIT), 2(2), 63-68.

Fauzil Adim, M. (2022). Analisis hierarki kebutuhan maslow pada kebutuhan konsumen di penjualan handphone bekas di bursa handphone jompo jember pada masa pandemi covid-19 (Doctoral dissertation, UIN KHAS JEMBER).

Husodo, W. (2015). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, Harga dan Kualitas Informasi Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online (Studi Pada Situs OLX. co. id). SEGMEN: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 11(2C).

Kotler, Philip dan Kevin L. Keller. 2008. Manajemen Pemasaran. Jakarta : Indeks.

Komariyah, F. N. (2012). Hubungan Antara Persepsi Gaya Hidup Fashion dengan Citra Diri Pada Komunitas Hijabers di Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Ramadhani, Tika N., and Flora G. Putrianti. "Hubungan antara

Kepercayaan Diri dengan Citra Diri pada Remaja Akhir." Jurnal

Spirits, vol. 4, no. 2, 2014, pp. 22-32,

Haroen, D. (2014). Personal branding. Gramedia Pustaka Utama.

Nugraha, T. W., Udayana, I. B. N., & Lukitaningsih, A. (2021). Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use dan Subjective Norm terhadap Purchase Intention melalui Attitude Pengguna OLX (Studi Kasus: pada Mahasiswa UST Yogyakarta). JBE (Jurnal Bingkai Ekonomi), 6(2), 12-27.

Maslow, Abraham. 1984. Motivation and Personality (Teori Motivasi dengan Ancangan Hierarki Kebutuhan manusia). Jakarta : PT Gramedia.

Downloads

Published

2023-06-28

How to Cite

Nur Aini Naimatu A’yun, Imeldylia Rahmah, Azizah Tri Utami, Khairani Zikrinawati, & Zulfa Fahmy. (2023). Pengaruh Self Esteem dan Kepercayaan Terhadap Minat Beli iPhone Bekas di Aplikasi OLX pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(2), 151–157. https://doi.org/10.54066/jikma.v1i2.458