Pendekatan Inovasi Dalam Proses Belajar Mengajar Untuk Mengatasi Minat Rendahnya Siswa Terhadap Pembalajran IPS
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1179Keywords:
Innovation Approach, Teaching and Learning Process, Low Student Interest, Social Studies Learning.Abstract
Social studies learning must be taught to students in a constructivist manner. There are 5 (five) methods that can be taught in social studies learning, including cooperative-based learning, design-based learning, inquiry-based learning, project-based learning, and problem-based learning. However, there are still many students who are less interested in social studies learning. Therefore, an innovative approach is needed in the teaching and learning process to overcome students' low interest in social studies learning. In the research conducted, innovative approaches in the teaching and learning process can increase students' interest in social studies learning. Some innovative approaches that can be done include the use of technology, integrated learning with activities outside the classroom, integrated learning with other subjects, and integrated learning with students' daily lives. With the right approach to innovation, it is expected that students' interest in social studies learning can increase and student learning outcomes can be better.
References
Aritonang, K. T. (2008). “Minat dan Motivasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik”. Jurnal Pendidikan Penabur
Dr. Wahimurni, M. Pd. (2010) “Pengembangan Kurikulum IPS & Ekonomi di Sekolah / Madrasah. UIN Maliki Press. Hlm 37
Hamalik, Oemar. Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, (bandung: CV. Mandar Maju) hal.223.
I Dewa Gede Alit Rai Bawa.2022 “Meningkatkan Minat Belajar Ips Dengan Media Blogdi Masa Pandemi Covid 19 Smpn 1 Kuta”. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya Vol. 1 No. 3
Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021).” Efektivitas Pembelajaran Kontekstual dengan Menggunakan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Siswa Pada Pembelajaran IPS Terpadu.” Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1).
Maria Eni Yulianti 2022“Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Vii B Smp Negeri 1 Kasihan Dengan Media Pembelajaran Va & Av” Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, Vol. 2 No. 3
Puspitasari, E. (2016). Inovasi pembelajaran ilmu pengetahuan sosial. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(1).
Sewang, A., & Halik, A. 2019. “Model Manajemen Pembelajaran Pendidikan Islam Berbasis Masalah: Studi Kasus pada Jurusan Tarbiyah dan Adab IAIN Parepare”. Jurnal Pendidikan Islam Pendekatan Interdisipliner, Vol 3. No 1
Sholehun dan Leni Marlina. 2021. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indosesia Pada Siswa Kelas Iv Sd Muahmmadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Hal 68-72
Slameto,” Belajar dan Faktor-aktor yang Mempengaruhinya” (Jakarta: Rineka Cipta), hal. 73.
Suci Trismayanti.2019.”Strategi Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar” Jurnal Pendidikan Islam Vol. 17.
Sumiati dan Asra.2009, “Metode Pembelajaran” Bandung: CV. Wacana Prima.
Teofilus Ardian Hopeman, Nur Hidayah, Winda Arum Anggraeni. 2002. “Hakikat, Tujuan Dan Karakteristik Pembelajaran Ips Yang Bermakna Pada Peserta Didik Sekolah Dasar”. Jurnal Kiprah Pendidikan Vol. 1 No. 3
Meltzer, D.E. The Relationship between Mathematics Preparation and Conceptual Learning Grains in Physics. (n.d.).
Syaiful Bahri Djamarah. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta.Rineka Cipta.pdf. (n.d.).
Chusni, M. M. (2016b). “Penerapan pendekatan pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan penguasaan konsep dasar listrik statis mahasiswa”. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 3(2), 45.
Ghofur, A., & Youhanita, E. (2020). “Interactive Media Development to Improve Student Motivation”. IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application), 3(1), 1.