Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS di SMP Mu'alimin Wonodadi, Blitar

Authors

  • Joko Dery Waluyo Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Irma Yunita Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Adiel Hasan Danica Hidayat Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Bagus Setiawan Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1184

Keywords:

Learning difficulties, Social Studies, Junior High School

Abstract

The objective of this study is to investigate the factors that lead to difficulties in students' social studies learning at Mu'alimin Wonodadi Junior High School in Blitar. Learning difficulties are a common problem faced by students in learning social studies (Social Studies). The factors contributing to learning difficulties are complex and varied, covering individual factors, friendship factors and environmental factors both in the school and family environment. This research method uses qualitative research where researchers directly go to the field. Researchers utilize a range of tools for data collection, such as interviews, observation, and documentation. The results highlight several key factors that contribute to students experiencing difficulties in their learning. learning social studies, including external or external factors such as factors from the environment both outside and from within the family and internal or internal factors such as interest, talent and motivation.

References

Etty Ratnawati. (2016). Pentingnya pembelajaran IPS terpadu. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 2(1).

Rahmawati, B. F., & Zidni, Z. (2019). Identifikasi Permasalahan-Permasalahan dalam Pembelajaran IPS. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah dan Pendidikan, 3(1), 1-10.

Amaliyah, Marisa, I Nyoman Suardana, and Kompyang Selamet. “Analisis Kesulitan Belajar Dan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Ipa Siswa Smp Negeri 4 Singaraja.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI) 4, no. 1 (2021): 90–101. https://doi.org/10.23887/jppsi.v4i1.33868.

Rista, Nadia. “Analisis Faktor Penentu Kesulitan Belajar Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Siswa Kelas Vii Smpn Di Kecamatan Sungai Geringging.” Jurnal Pendidikan Ekonomi 12, no. 1 (2019): 37–45.

Sulistyowati, Heny. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Mata Pelajaran Ips Ekonomi.” Dinamika Pendidikan 1, no. 2 (2006): 162–81.

Aristha Luh Eva, 2018. Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kesulitan Belajar Siswa SMA Singa Raja Jurnal Pendidikan EkonomiUndiksha Vol.10 No.1

Karini Ani, Mashudi,Aminuyati, 2019. Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap hasil belajar siswa SMP Negeri 3 Seponti Kabupaten Kayong Utara, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Vol.8 No.3

Wahyudi, 2015 . Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia kelas 8 SMP 14 Pontianak, Skripsi Universitas Pontianak

Kaulan Karima M. Ramadhani. 2018. Permasalahan Pembelajaran IPS dan Strategi Jitu Pemecahannya. ITTIHAD, Vol.11, No.1. Hal 51-52

Susilowati.A, Sutama. 2022. Kesulitan belajar IPS pada siswa sekolah dasar: Studi pada SD Muhamadiyah Kota Bangun, Kutai Kartanegara. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), Vol. 9, No.1. Hal 37-38

Sayyidati R 2017. PEMECAHAN PERMASALAHAN SOSIAL MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN IPS (ILMU PENGETAHUAN SOSIAL) YANG TERINTEGRASI DAN HOLISTIK. Jurnal Humaniora Teknologi, VOL.3, NO.1. Hal 45-46

Yulinda Erma Suryani. 2010. KESULITAN BELAJAR. Jurnal Magistra, No. 73. Hal 33

Sucihatiningsih. 2006. FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KESULITAN BELAJAR MATA PELAJARAN IPS EKONOMI. Jurnal Dinamika Pendidikan, No. 1, Vol 02. Hal 167

Sri Ratnawati. 2017. FAKTOR PENYEBAB KESULITAN BELAJAR ( Studi Kasus pada SDN Unggulan Kuningan ). Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol 04, No. 02. Hal 27

Rabini Sayyidati. 2017. PEMECAHAN PERMASALAHAN SOSIAL MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN IPS (ILMU PENGETAHUAN SOSIAL) YANG TERINTEGRASI DAN HOLISTIK. Jurnal Humaniora Teknologi, Nomor 1, Volume 3. Hal 42

Dian Risdiawati , Nuriva Srihariyani. 2023. Kesulitan Pembelajaran Bahasa Indonesia Sistem Blended Learning di SMP Muallimin Blitar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 05, No. 01. Hal 60.

Lina Maftukhah, Harnanik ,Sunarto. 2012. FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KESULITAN BELAJAR IPS TERPADU KELAS VII DI SMP NEGERI 1 PLANTUNGAN KABUPATEN KENDAL. Economic Education Analysis Journal, Vol. 01, No. 01. Hal 2-3

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Joko Dery Waluyo, Irma Yunita, Adiel Hasan Danica Hidayat, & Bagus Setiawan. (2023). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS di SMP Mu’alimin Wonodadi, Blitar. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(1), 116–127. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1184

Most read articles by the same author(s)