Peningkatan Hasil Belajar IPS dengan Memahami dan Mengatasi Permasalahan Metode Pembelajaran

Authors

  • Muhammad Azril Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Shiera Nada Nasuha Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Bagus Setiawan Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1207

Keywords:

Improvement, Learning, Social Sciences, Problems, Teaching Methods

Abstract

This research aims to explore and identify problems that arise in connection with learning methods in Social Sciences (IPS) subjects and to evaluate efforts to understand and overcome these problems in the educational context. Effective learning methods are considered one of the key factors in improving students' social studies learning outcomes. However, problems often arise that hinder the achievement of optimal learning outcomes. Efforts to overcome these problems include improving the selection of learning methods that are more appropriate to the educational context, increasing teacher training in designing and implementing effective learning, as well as continuous evaluation of methods. learning used. By better understanding the problems of learning methods in social studies education, it is hoped that solutions can be found that support improving student learning outcomes in this field.

References

Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353-361.

Darmayoga, I. W., & Suparya, I. K. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD N 1 Penatih Tahun Pelajaran 2019/2020. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 41-50.

Heryani, A., Pebriyanti, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran Ips Di Sd Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan, 31(1), 17-28.

Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2020). Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50-54.

Karima, K. (2018). Permasalahan Pembelajaran IPS dan Strategi Jitu Pemecahannya. Jurnal Ittihad, Volume 11 Nomor 1.

Liliasari & Juliani, L. (2019). Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(2), 131-139.

Muthariyah, Yeni. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Aktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SDIT Khaizurrahman Surabaya. Jurnal Pendidikan Agama Islam An-Nur, Vol. 12, No. 2, 241–262.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Studia Didaktika, Volume 11 Nomor 1.

Rahmawati, F. (2019). Identifikasi Permasalahan-Permasalahan dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Fajar Historia, Volume 3 Nomor 1.

Sarita, D. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Mengajar Bervariasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran PAI di SMK Ciledug Al-Musaddiyah Garut. Jurnal MASAGI, Volume 1 Nomor 1.

Sudjana P. Sudjana. 2016. “Pengertian Pendidikan dalam Perspektif Budaya Indonesia". Jurnal Pendidikan Indonesia, Vol. 5, No. 1.

Sudrajat, S., Suparmini, S., & Wibowo, S. (2015). STRATEGI COOPERATIVE LEARNING SEBAGAI PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN IPS. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 2(2), 120-142.

Sulisworo, D., Wibowo, A., & Suryana, B. 2017. "Peningkatan Hasil Belajar IPS melalui Pendekatan Pembelajaran Aktif". Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol. 6, No. 2.

Susilowati, A. (2022). Kesulitan belajar IPS pada siswa sekolah dasar: Studi pada SD Muhammadiyah Kota Bangun,Kutai Kartanegara. Jurnal JIPSINDO, Volume 9 Nomor 1.

Taram, G. P. (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Siswa. Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, Volume 1 Nomor 2.

Triyono, Elok, dan Sutrisno. 2017. "Evaluasi Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar". Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol. 17, No. 1.

Yulianjani, A. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar. Jurnal CICES, Volume 3 Nomor 2.

Sahertian, P. A. (2000). Konsep dasar & teknik supervisi pendidikan: dalam rangka pengembangan sumber daya manusia. Penerbit Rineka Cipta.

Downloads

Published

2023-12-06

How to Cite

Muhammad Azril, Shiera Nada Nasuha, & Bagus Setiawan. (2023). Peningkatan Hasil Belajar IPS dengan Memahami dan Mengatasi Permasalahan Metode Pembelajaran. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(1), 225–235. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1207

Most read articles by the same author(s)