Efektivitas Konseling Kelompok dengan Teknik REBT untuk Mereduksi Bullying pada Siswa di Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3198Keywords:
Bullying, Group Counseling, Rational Emotive Behavior Therapy (REBT)Abstract
Bullying is a serious problem in the educational environment that has a negative impact on the psychological, academic, and social aspects for victims. This study aims to evaluate the effectiveness of group counseling services using the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) approach in reducing bullying behavior in schools. This research applied the literature study method by analyzing 21 relevant journals in the period 2020-2024. The research findings indicate that group counseling using REBT is effective in helping victims of abuse deal with irrational thought patterns, improve emotion regulation skills, and build self-confidence. Rational thinking methods, behavioral techniques, and role-playing in REBT proved effective in reducing bullying tendencies and improving students' psychological well-being. In addition, group dynamics in counseling provide social support that contributes to positive changes in student behavior. Therefore, the REBT approach in group counseling services is suggested as an effective strategy to address the effects of bullying and create a safer and more supportive school environment.
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.
Alfaruqi, S. H. (2022). Efektivitas Konseling Kelompok dengan Teknik Rational Emotive Behavior Therapy untuk Mengatasi Perilaku Bullying Siswa. Publikasi Layanan Bimbingan dan Konseling Islam, 2(1), 71–78.
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.
Dianti, K. (2022). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Menggunakan Teknik REBT Terhadap Rasa Percaya Diri Siswa Korban Bullying di SMPN 1 Klirong. Empati: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(2), 137–145.
Dzaky, M. D., & Habsy, B. A. (2024). Kajian Literatur : Konseling REBT Menurut Albert Ellis. Jurnal Psikologi Revolusioner, 40(2), 169–180.
Erismon, E., & Karneli, Y. (2021). Efektivitas Pendekatan Raational Emotive Behavior Therapy untuk Mengatasi Perilaku Bullying Siswa. Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 1. https://doi.org/10.29210/120212694.
Fariz, I. F., Darmayanti, A., & Atikah, C. (2023). Kajian Literature : Pengaruh Bullying terhadap Prestasi Belajar Siswa. Journal of Education Research, 4(4), 1702–1707.
Habsy, A. B., Rahmah, A .M ., Putri, K. C., & Arifuddin, W. T. (2024). Konsep Dasar Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan Realita. Jurnal Pendidikan Non Formal, 1(4), 1-12. https://doi.org/10.47134/jpn.v1i4.507.
Harahap, S. J., Nasution, S. I., Almasri, R., & Masril. (2024) Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) melalui Bimbingan Kelompok untuk Mengatasi Perilaku Bulliying di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal bimbingan dan konseling, 8 (2).
Harlina, D., Netrawati, N., & Ardi, Z. (2024). Implementasi Konseling Rational Emotive Behavioral Therapy (REBT) untuk Mengatasi Trauma pada Korban Bullying. Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 6(2), 172–181. https://doi.org/10.24235/prophetic.v6i2.16660.
Ilhamuddin, M. F., Sania, F. N., Rusyid, W. R. S., & Arisona, T. P. A. (2024). Pendekatan Rational Emotive Behaviour Therapy dalam Konseling Kelompok. Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 7(1), 105–118.
Magrur, R. Y. (2020). Layanan Pengaruh Kelompok Konseling Terhadap Kejenuhan Belajar Siswa. Jurnal Bening, 4(1), 117–124.
Mahyatun, B., & Ariska, D. (2024). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok untuk Mengurangi Perilaku Bullying pada Siswa Kelas VII SMPN 1 Terara Lombok Timur. Jurnal Konseling Pendidikan, 8(2).
Maulidha, R., & Sholichah, I. F. (2024). Konseling Kelompok untuk Mengurangi Perilaku Bullying Pada Siswa UPT SMPN 9 Gresik. 2(4).
Milenia, S.D., & Rosada, D. U. (2023). Efektivitas Konseling Kelompok Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) untuk Mereduksi Sikap Tidak Percaya Diri Pada Siswa Korban Bullying. Cerdas Jurnal Pendidikan, 2 (1).
Muttaba, D. M., Sari, N. L., Maftuhah, F., Rahmanda, F. J., Hidayah, N.L., Mawaddah., & Safrodin. (2024). Implementasi Bimbingan Konseling Kelompok untuk Mengatasi Bullying di Pondok Pesantren Fadhlul Fadhlan Semarang. Jurnal Penyuluhan Agama, 11(2), 167–176.
Nurodin, S. A., & Rahmat, F. (2023). Efektivitas Konseling Kelompok Pendekatan Realitas untuk Mereduksi Perilaku Bullying Verbal. Cons-Iedu: Islamic Guidence and Counseling Journal, 3(2), 25–41.
Nuryuliza., Iva., Ula, M. D., & Novariyanto, A. R. (2024). Dampak Bullying Terhadap Kesejahteraan Psikologis Siswa. Liberosis: Jurnal Psikologi dan Bimbingan Konseling, 2(1), 41–50.
Riska. (2023). Penerapan Konseling Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) untuk Meminimalisir Perilaku Bulliying Di SMPN 1 Mekakau Ilir Oku Selatan (Tesis, UIN Raden Intan Lampung).
Ritonga, N. A. (2020). Pelaksanaan Konseling Kelompok untuk Mengatasi Stres Akademik Siswa MTsN 3 Medan Helvetia (Skripsi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).
Pertiwi, P. R. (2024). Efektivitas Layanan Konseling Individu dengan Teknik Rational Emotive Behaviour Therapy (REBT) untuk Meningkatkan Regulasi Emosi Pada Peserta Didik di MTS Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung (Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).
Putri, A. S. T. (2024). Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Psychological Well-Being Siswa Korban Bullying (Skripsi, Universitas Muhammadiyah Malang).
Safitri, I. (2020). Pelaksanaan Layanan Konseling Kelompok dalam Mengatasi Tingkah Laku Menyimpang Remaja di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Klas II Pekanbaru (Skripsi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru).
Salsabillah, S. C., Fitra, A. M., Zaidan, F. M., & Kusmawati, A. (2024). Intervensi Konseling Kelompok untuk Mengurangi Dampak Bullying Terhadap Kesehatan Mental Remaja. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1), 279–287.
Tamamiah, L. (2023). Konseling Kelompok dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy. Jurnal pendidikan indonesia, 4 (8).
Pratiwi, U., Karneli, Y., Netrawati. (2024). Pemahaman Mendasar Tentang Konseling Kelompok bagi Praktisi Bimbingan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Siber Nusantara (JPSN), 2(2), 60 –66.
Wahyuningtyas, I., Ayu, F. L., Rafidah, N., & Auranisha, W. (2021). Pelayanan Konseling Kelompok dalam Menangani Kasus Bullying. Counseling As Syamil: Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 34–47.
Wulandari, J. R. (2021). Rational Emotive Behavior Therapy in Reducing of Bullying Behaviour Among Student. Education and Social Sciences Review, 2(2), 43.
Yandri, H., Rahayu, G., Suhaili, N., & Netrawati, N. (2022). Kebermaknaan Konseling Kelompok dalam Menanggulangi Masalah Kehidupan. Indonesian Journal of Counseling and Development, 4(2), 59–69.
Zahro, N. N., Zakiyah, Z. N., Fatmawati, Zuhro, Q. A., & Fitriana. (2023). Upaya Mengatasi Bullying Melalui Pendekatan REBT (Rational Emotive Behavior Therapy) Terhadap Siswa MTS Kaliwining Rambipuji. Jurnal Ilmu Sosial, Humaniora dan Seni (JISHS), 1(2), 215– 219.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.