Efektivitas Konseling Kelompok Sebagai Intervensi Psikologis untuk Mereduksi Resiliensi pada Generasi Z
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3200Keywords:
Resiliency, Generation Z, Group Counseling, Intervention, PsychologicalAbstract
This study aims to prove the effectiveness of group counseling services in increasing resilience in generation z. The method used was a literature study of 24 previous studies. The results showed that group counseling is effective in increasing resilience, especially in preparing and helping generation z face all kinds of challenges and competition in the era of the industrial revolution 5.0. The effectiveness of the service is influenced by group dynamics, the implementation of the counseling stages, and barriers such as shyness, anxiety, and time constraints. Various techniques have been used in group counseling, such as reality group counseling, assertive training, ego approach with self-management techniques, solution-focused brief counseling (SFBC), cognitive restructuring, and solution-focused brief therapy. It is concluded that group counseling services play a significant role in increasing generation z resilience if implemented with appropriate techniques and the right approach.
References
Anggraini, Y., Budiono, A. N, Mutakin, F. (2024). Upaya Meningkatkan Resiliensi Akademik dengan Konseling Kelompok Teknik Cognitive Restructuring. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 10(2), 220-227.
Asrori, M., Tanjungpura, U., & Management, S. (2024). Efektivitas konseling kelompok menggunakan teknik self- management untuk meningkatkan resiliensi siswa. 14(1), 77–89. https://doi.org/10.25273/counsellia.v14i1.20375
Astuti, I., Haryati, E., & Atika, A. (2022). Pengembangan Model Resiliensi Akademik Berbantuan Konseling Kelompok. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 15(2), 116. https://doi.org/10.24114/jtp.v15i2.39122
Azizah, D. N., Nurwafa, F., & Najiibah, T. (2025). Pelatihan Berpikir Positif untuk Meningkatkan Resiliensi Pada Warga Binaan di Rehabilitasi Kunci. Inspirasi Edukatif: Jurnal Pembelajaran Aktif, 6(1), 176-183.
Auliya, N. P. D., & Eva, N. (2025). Dukungan Sosial dan Resiliensi Remaja yang Mengalami Kesulitan Hidup: Systematic Literature Review Using Big Data Analysis. Jurnal Psikologi, 2(2), 1-2.
Badan Pusat Statistik. (2020). Jumlah Penduduk menurut Wilayah, Klasifikasi Generasi, dan Jenis Kelamin, INDONESIA, Tahun 2020. Diakses pada 10 April 2025, dari https://sensus.bps.go.id/topik/tabular/sp2020/2
Dari, S. W., Abdi, S., & Erwin, A. (2022). Efektivitas Konseling Kelompok Cognitive Restructuring untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(2), 3308-3314.
Diana, L. W., & Muwakhidah. (2021). Efektivitas Konseling Kelompok Pendekatan Solution-Focused Brief Counseling (SFBC) untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa SMP Islam Al Amal, Surabaya. Helper: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran, 38(1), 26-34.
Edmawati, M. D. (2021). Keefektifan Konseling Kelompok Berbasis Kearifan Lokal Tembang Macapat Sinom untuk Meningkatkan Resiliensi Generasi Z. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(2), 143-156.
Fachry, R. A., Sofiah, D., & Prasetyo, Y. (2024). Change-Oriented OCB: Bagaimana Psychological Capital Menunjang Generasi z Ditempat Kerja. Jiwa: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(2), 102-108.
Febriace, F., Masril, M., & Irman, I. (2022). Pengembangan Model Hipotetik Layanan Konseling Kelompok Realitas Untuk Meningkatkan Resiliensi Diri Siswa Adem 3T di SMA Negeri 1 Sumatera Barat. Jurnal Sinestesia, 12(1), 251-259.
Firmansyah, Y. A., Yulianti, N. D., Meilina, A. F., Khotimah, A. K., & Hartini, S. (2025). Menanamkan Pemahaman Etika Berkomunikasi Kepada Gen Z Di SMA Negeri 1 Cepogo. Journal of Human and Education, 5(1), 9-14.
Habibah, R., Muhopilah, P., Muhammad, A. A. N., & Rahmawati, E. (2024). Konseling Kelompok Cognitive Restructuring untuk Meningkatkan Resiliensi Akademik Mahasiswa. Jurnal Pengabdian Sosial, 1(7), 638-643.
Habibi, R., & Manurung, A. G. R. (2023). Systematic Literature Review: Metode Penilaian Kinerja Karyawan Menggunakan Human Performance Technology. Journal Of Applied Computer Science and Technology (JACOST), 4(2), 100-107.
Hafiva, W., Yusri, F., & Aprison, W. (2020). Efektivitas Pendekatan Ego Untuk Meningkatkan Resiliensi Diri Siswa di SMAN 2 Padang Panjang. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 223-236.
Halifah, A. N. V., & Yanti, C. A. D. (2025). Konseling Berbasis Kearifan Lokal: Solusi untuk Isu Kesehatan Mental Generasi Z. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 4, 126-139.
Harahap, M. A., & Hasibuan, S. W. (2025). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Dengan Metode Systematic Literature Review (SLR). FUSION: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 104-111.
Kitchenham, B. (2007). Guidelines for Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE-2007-01, Keele University.
Khafifah, S. (2022). Pengaruh Konseling Kelompok Realita Terhadap Resiliensi Siswa dari Keluarga Broken Home pada Siswa Kelas XI SMA Institut Indonesia Semarang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 2321-2328.
Lombu, J., Nugroho, A. R., & Gunawan, R. (2023). Keefektifan Konseling Kelompok SFBC dalam Meningkatkan Resiliensi Siswa. Indonesian Journal of Educational Counseling, 7(2), 322-331.
Maharani, N., & Kurniawan, U. T. (2023). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Assertive Training untuk Meningkatkan Resiliensi Diri Korban Cyberbullying di SMA Negeri 3 BauBau. FRAME Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2, 159–163.
Masdelina, A., Budiono, A. N., & Mutakin, F. (2023). Dampak Konseling Kelompok Teknik Cognitive Restruvturing Terhadap Resiliensi Akademik. Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 6(1), 27-36.
Mustakim, I. (2023). Kefektifan Konseling Kelompok Model Kipas (Konseling Intensi Progres Adaptif Struktur) Dengan Teknik Wdep dalam Meningkatkan Ketahanan Akademik Siswa. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 11(1).
Ningsih, D., dan Konseling, B., & Pedagogi dan Psiklogi, F. (2021). Application and Development Volume I Nomor III 2021. Indonesian Journal of School Counseling: Theory, I, 207–213. https://doi.org/10.26858/ijosc.v2i1.20261
Nurdestama, H. M., Flurentin, E., & Ramli, M. (2021). Pengembangan Panduan Layanan Konseling Kelompok Berbasis Petualangan Untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa SMP. Buletin Konseling Inovatif, 1(2), 74-82.
Pardede, N., & Dalimunthe, S. N. (2020). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Resiliensi Siswa SMP Muhammadiyah 29 Padangsidimpuan. Ristekdik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 7-13.
Praytino & Amti, E. (2009). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling Edisi Revisi. Rineka Cipta.
Pratiwi, A. K., & Fitniwillis, F. (2023). Pengaruh Solution Focused Brief Counseling Terhadap Resiliensi Akademik Mahasiswa. Research and Development Journal of Education, 9(2), 957. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19502
Pratiwi, D. A., & Pravesti, C. A. (2022). Penggunaan Konseling Kelompok Sulution-Focused Brief Theraphy untuk Meningkatkan Resiliensi Akademik Siswa Kelas X SMA. Terauptik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(2), 216-225.
Pratiwi, R. T. L., & Yunus, M. (2025). Manfaat dan Tantangan Penggunaan Artificial Intelligence (AI) Bagi Guru dan Peserta Didik di Era Society 5.0. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(2), 488-494.
Purba, A., A., & Harahap, A., C., H. (2023). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Resiliensi Akademik Mahasiswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(02), 252–260. https://doi.org/10.31316/gcouns.v7i02.4596
Puspitasari, C. A., Alwin, D. A., Kamaludin, M., Pratama, M. Z., & Azahra, S. A. (2025). Pengaruh Fenomena Fear of Missing Out (Fomo) Terhadap Tingkat Kecemasan dan Kepuasan Hidup Mahasiswa Gen Z di Media Sosial. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(1), 1298-1310.
Pusvitasari, P., & Yuliasari, H. (2024). Peningkatan Academic Resilience Melalui Konseling Kelompok Berbasis Solution Focused Brief Counselling (Sfbc) pada Siswa SMA. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(3), 1188-1196.
Putra, M. A. M. F., Kurniawati, D., Suryati, P., & Sumiyatun. (2024). Integrasi Kecerdasan Buatan Dalam Berbagai Sektor: Dampak, Peluang, dan Tantangan. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(12), 3831-3838.
Safitri, R. D., & Rezza, M. (2025). Membedah Tren Tingginya Angka Pengangguran Terbuka pada Gen Z di Indonesia. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(1), 636-649.
Saputri, D. D. D., & Nursalim, M. (2025). Efektivitas Konseling Kelompok Teknik Cognitive Restructuring Untuk Meningkatkan Resiliensi Akademik Peserta Didik. Jurnal BK UNESA, 15(1), 149-157.
Satrianta, H., Rufaidah, A., Nisa, A., & Dachmiati, S. (2021). Upaya Guru Bimbingan dan Konseling dalam Meningkatkan Resiliensi Akademik Siswa Selama Pembelajaran Jarak Jauh. Guidance: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 18(02), 33–43. https://doi.org/10.34005/guidance.v18i02.1746
Setyawan, B. (2024). Pentingnya Meningkatkan Resiliensi Remaja dalam Mewujudkan Indonesia Emas Tahun 2045. Proceedings Series of Educational Studies. Universitas Negeri Malang.
Sholihah, F., Setiawati., Kartikasari, A. P., Nuroniyyah, A., Herlina, V. E., Sa’adah, S. N., Tazkiyah, D. A., (2025). Tantangan Guru Agama Islam dalam Mengajarkan Pendidikan Agama pada Gen Z di SMPN 1 Sugio. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(1), 608-613.
Takaeb, A. F., Gunawan, R., & Nugroho, A. R. (2023). Menurunkan Kecanduan Game Online Melalui Konseling Kelompok dengan Teknik Self Management. Journal of Mandalika Social Science, 2(1), 63-70.
Wardani, S. Y., & Trisnani, R.P. (2025). Peningkatan Kepercayaan Diri Korban Bullying Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Asertive Training. G-COUNS: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(2), 1226-1235.
Wirastania, A., & Farid, D. A. M. (2021). Efektivitas Konseling Realita Terhadap Resiliensi Diri Mahasiswa. Jurnal Fokus Konseling, 7(1), 9-13.
Yandri, H., Rahayu, G., Neviyarni, S., Netrawati. Kebermaknaan Konseling Kelompok dalam Menanggulangi Masalah Kehidupan. Indonesian Journal of Counseling and Development, 4(2), 59-69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.