Pengaruh Penerapan Budaya Literasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII MTSN 10 Blitar
DOI:
https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i2.3221Keywords:
Literacy Culture, Learning Outcomes, Social StudiesAbstract
Based on a number of variables, including inadequate reading awareness, this study demonstrates how the use of literacy culture impacts learning outcomes in social studies courses, resulting in less than ideal learning outcomes. 38 students make up the sample for this quantitative investigation. Finding out how the implementation of literacy culture affects student learning results and how much of an impact it has on the learning outcomes of class VII students at MTSN 10 Blitar are the goals of this study. According to the study's findings, the T-test yielded a Sig value of 0.000 <0.05, indicating a significant relationship between the application of literacy culture and learning outcomes in social studies courses. The impact of literacy culture on learning outcomes is 17.9%. In the meantime, other factors not covered in this study have an impact on the remaining 82.1%. Together with the F-statistic analysis results of 0.031 <0.05, it can be said that student learning outcomes are statistically impacted by literacy culture.
References
Ahuja, P., & Ahuja, G. C. (2010). Membaca secara efektif dan efisien. Bandung: PT Kiblat Buku.
Alvina, A. A., dkk. (2024). Implementasi problem based learning perbantuan papan statistika untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII. Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 7(1), [halaman tidak disebutkan].
Amalia, N. R., & Prasetyo, E. (2022). Pengaruh penggunaan media digital terhadap peningkatan literasi siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(2), 59–68.
Aulia, R., & Sontani, U. T. (2018). Pengelolaan kelas sebagai determinan terhadap hasil belajar (Classroom management as a determinant of student achievement). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), [halaman tidak disebutkan].
Bunyamin. (2021). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: UPT UHAMKA Press.
Hasanah, U. (2020). Pengaruh budaya literasi terhadap keaktifan belajar siswa pada mata pelajaran Fiqih kelas XI IPA di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Sidoarjo (Skripsi). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Lestari, N. (2022). Pengaruh program gerakan literasi sekolah terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi di kelas XI SMA Negeri 2 Bangkinang Kota Kabupaten Kampar (Skripsi). Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru.
Niati, H. (2018). Pengaruh penerapan budaya literasi terhadap hasil belajar IPS murid kelas V SD Inpres Mannuruki I Kota Makassar (Skripsi). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Makassar.
Pemerintah Indonesia. (2006). Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tabrani, Y. (2022). Pengaruh kemampuan literasi terhadap hasil belajar IPS siswa kelas VII Marakit Ta’limat Mamben Kecamatan Wanasaba, Kabupaten Lombok Timur tahun pelajaran 2022/2023 (Skripsi). Jurusan Tadris IPS, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Mataram.
Utami, N. P., & Widodo, S. A. (2019). Strategi guru dalam meningkatkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2), 89–97.
Wahyuni, S. (2020). Literasi membaca dan dampaknya terhadap prestasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 5(1), 33–40.
Yuliana, D. (2021). Pengaruh minat baca terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan, 9(1), 11–20.
Zulkifli, M. (2023). Peran orang tua dalam meningkatkan budaya literasi anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18(3), 144–151.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.