Analisis Kalimat Fakta dan Opini dalam Teks Artikel pada Buku IPS Kelas X SMA Kurikulum Merdeka

Authors

  • Laila Faza Naimah Universitas Negeri Semarang
  • Rizky Aprilia Universitas Negeri Semarang
  • Fitriani Nuraisah Universitas Negeri Semarang
  • Mei Purweni Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Didi Pramono Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.54066/jupendis-itb.v1i2.294

Keywords:

articles, fact sentences, opinion sentences, independent curriculum, books

Abstract

The research we conducted in studying fact and an opinion sentences in articles in the book IPS Kelas X Kurikulum Merdeka, is one part of understanding further what they are and how to study them, and distinguish fact sentences and opinion sentences. The fact sentence itself is a sentence that expresses the real truth and can be proven true, while the opinion sentence is a sentence that expresses an opinion or response from a writer. The purpose of the research we did none other than to fulfill the assignment for the Fundamentals of Syntax course, besides that as material for exploring material related to fact sentences and opinion sentences. This research method is descriptive qualitative. This research will later describe the form of sentences of facts and opinions in the article, the analysis is carried out by looking for sentences that show facts and opinions in an article, the source of the data in this study is articles from the book IPS Kelas X Kurikulum Merdeka. The data collection technique in this study uses the equivalent technique, namely comparing one text with another. The results obtained are being able to distinguish and detail every sentence of fact and opinion in the article. The benefits obtained are better understanding related to this matter and as a reference for further research.

References

Andriani, E. (n.d.). Pola Pembentukan Teks Artikel Opini Dalam Surat Kabar Digital: Harian Fajar dan Kompas.

Ariani, N. (2014). Kemampuan Menentukan Fakta dan Opini pada Teks Berita Siswa Kelas XI Padang dengan Menggunakan Teknik Permodelan. E Jurnal Ilmiah.

Arief, E. (2013). Kemampuan Membedakan Kalimat Fakta dan Opini Melalui Kegiatan Membaca Intensif Siswa Kelas X SMK-SMAK Padang. Jurnal Parafrasa: Bahasa, Sastra Dan Pengajaran, 1(2), 201–208.

Effendi, E., Sawitri, A., Rahmadanti, D., Andrehadi, A., & Fahmi, M. A. (2022). Analisis Cara Menentukan Fakta dan Opini dalam Penulisan Teks Editorial. Edukasi Nonformal, 3(2), 272–280.

Faisah, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Penelitian Mini Mahasiswa. Analis Kesalahan Berbahasa, 4(1), 1–185. https://core.ac.uk/download/pdf/289713781.pdf

Fatima. (2016). Kemampuan Menentukan Fakta dan Opini dalam Teks Tajuk Rencana Koran Kompas Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 7 Kendari. J. Bastra (Bahasa Dan Sastra), 2(1).

Fitonis, T. V., Linawati, A., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis Kalimat Berdasarkan Tata Bahasa Struktural dalam Cerita Pendek Berjudul Robohnya Surau Kami karya A. A. Navis. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, IV(1), 449–462.

Hasnah Setiani, & Purwo Yudi Utomo, A. (2021). Analisis Kata Tugas pada Artikel Opini “Melestarikan Budaya, Memandirikan Warga” oleh Musonif Fadli dalam Surat Kabar Jawapos. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 103–119. https://doi.org/10.31943/bi.v6i2.104

Khotimah, K. (2017). Ciri Kalimat Pada Berita Utama Surat Kabar : Analisis Kritis Terhadap Harian Terbitan Daerah. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 2(3), 1–7.

KUSTIAN, N. G. (2021). Penggunaan Metode Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 30–37. https://doi.org/10.51878/academia.v1i1.384

Latifah. Rahma Meutia, Iyar. Siti, A. E. S. (2019). Identifikasi Fakta dan Opini dalam Teks Eksposisi “Meretas Asa, Membangun Wibawa” Dengan Media Kartu. Pendidikan Dan Sastra Indonesia, 2(3), 371–378.

Lestari, R., Sudiyana, B., & Wahyuni, T. (2019). Fakta dan Opini dalam Teks Tajuk Rencana pada Surat Kabar Kompas. KLITIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 1–10.

M. Nur Hakim, Bakri, M., & Basri, M. S. (2023). Kemampuan Memahami Teks Bacaan Selama Pembelajaran Daring. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 290–300. https://doi.org/10.31943/bi.v8i1.408

Nisa, K. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Berita dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218. https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1261

Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497

Patiung, D. (2016). Membaca Sebagai Sumber Pengembangan Intelektual. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(2), 352–376. https://doi.org/10.24252/ad.v5i2.4854

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Risda. (2019). Kemampuan Menentukan Fakta dan Opini pada Teks Berita Suswa Kelas XII SMA Negeri 1 Sigi Biromaru. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(2).

Sari Asmawati, E. Y. (2015). Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Model Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Ketrampilan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 1–16. http://fkip.ummetro.ac.id/journal/index.php/fisika/article/view/13

Sartika, R. (n.d.). Kemampuan Menentukan Kalimat Fakta Suatu Tinjauan Melalui Kegiatan Membaca Intensif Tajuk Rencana Harian Umum Singgalang Siswa Kelas X SMK-SMAK Padang.

Sartika, R. (2017). Kemampuan Menentukan Kalimat Fakta Suatu Tinjauan Melalui Kegiatan Membaca Intensif Tajuk Rencana Harian Umum Singgalang Siswa Kelas X SMK-SMAK Padang. Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 74–88.

Sasongko, R. H. (2017). Kemampuan Siswa dalam Menyatakan Fakta dan Opini pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII SMP Muhammadiyah 2 Masaran. Universitas Muhammadiyah Surakarta, 1689–1699.

Setyawati, A. (2018). Analisis Fakta Dan Opini Dalam Artikel Majalah Sindo Serta Impliksinya Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Kelas XII. 1–14.

Sibua, S., & Iskandar, F. (2016). Kemampuan Mengidentifikasi Fakta Dan Opini Dalam Teks Surat Kabar Melalui Kegiatan Membaca Intensif Siswa Kelas Viii Smp Negeri 4 Kota Ternate. Edukasi, 14(1), 355–363. https://doi.org/10.33387/j.edu.v14i1.179

Sulichah, E. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. Natural Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2), 71–77.

Suparlan, S. (2021). Ketrampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Fondatia, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1088

Utomo, A. P. Y. (2019). Kesalahan Bahasa pada Manuskrip Artikel Mahasiswa di Jurnal Sastra Indones. Jurnal Sastra Indonesia, 8(3), 234–241. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jsi/article/view/36028

Wulandari, D. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi melalui Media Berbasis Digital dan Tebak Kalimat. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 14–29.

Downloads

Published

2023-06-13

How to Cite

Laila Faza Naimah, Rizky Aprilia, Fitriani Nuraisah, Mei Purweni, Asep Purwo Yudi Utomo, & Didi Pramono. (2023). Analisis Kalimat Fakta dan Opini dalam Teks Artikel pada Buku IPS Kelas X SMA Kurikulum Merdeka. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 1(2), 157–172. https://doi.org/10.54066/jupendis-itb.v1i2.294

Most read articles by the same author(s)